FORMULE 1 NIEUWS
-
De belangrijkste regels in de Formule 1
Wanneer we naar een wedstrijd in de Formule 1 kijken, dan staan we er vaak niet bij stil hoeveel regels er eigenlijk zijn. Waar we vaak alleen geïnteresseerd in zijn, is of ‘onze’ Max Verstappen na tientallen rondjes als eerste over de finish komt. Toch zal je versteld staan over het feit dat er best veel regels zijn die er gelden bij de F1. Daarom willen we er graag een aantal met je bespreken, zodat je bij de volgende keer dat je kijkt, ook weet waar je allemaal nog meer op moet letten. Overigens is dit ook handig voor degene die regelmatig wedt op wedstrijden van de Formule 1. Wil jij nu op de hoogte blijven van het laatste online casino nieuws? Volg dan verschillende blogs op de bekende websites, zodat je precies weet wat er speelt en waar je eigenlijk allemaal op kunt wedden tijdens zo’n race.
Basisregels
De basisregels in de F1 bestaan uit een paar onderdelen. Zo moeten alle auto's voldoen aan zeer specifieke technische voorschriften, met betrekking tot zaken als motorvermogen, aerodynamica, gewicht en veiligheid. Kijken we naar de punten die je per race kunt winnen, dan is dit als volgt; 25 punten voor de winnaar, 18 voor de tweede plaats, 15 voor de derde, enzovoort tot aan de tiende plaats. Eindig je dus buiten de top 10, dan verdien je geen punten. Als we kijken naar de gemiddelde duur van een race, dan zit deze ongeveer tussen de 70 en 120 minuten. Dit is met name afhankelijk van het circuit, maar ook van een eventueel safetycar. Wat we natuurlijk ook niet mogen vergeten, is hoe de F1 startopstelling wordt bepaald. Dit wordt gedaan door middel van de kwalificaties. Welke coureur het snelste is, mag tijdens de race op ‘pole’ starten.
Tijdens de race
Tijdens de race zelf zijn er natuurlijk ook allerlei regels waarin iedereen zich moet houden. De eerste is de DRS. Grote kans dat je deze via de boordradio die je ook op de tv hoort, regelmatig voorbij hoort komen. Dit is een systeem dat het mogelijk maakt om de achtervleugel te versmallen, waardoor de luchtweerstand afneemt en de snelheid toeneemt. Deze mag ook alleen worden gebruikt op bepaalde stukken. Wat ook goed is om te weten, is dat het verplicht is om te stoppen en nieuwe banden te laten monteren. Natuurlijk bepaal je als coureur in samenspraak met je team of je dit na 10, 20 of 30 ronden doet. Uiteraard zijn er nog veel meer regels, maar voor nu zijn dit de belangrijkste.
Genieten van de race
Natuurlijk is het een stuk leuker om te weten welke regels er gelden, maar over het algemeen is het vooral een kwestie van genieten. Iedereen weet natuurlijk nog wel dat moment waarop Max Verstappen Lewis Hamilton wist in te halen in de bocht en daardoor zijn eerste titel wist te grijpen. Waar het vooral om gaat, is dat je geniet van iedere race en dan maakt het niet direct uit of je alle regels tot in detail kent, want dat is vaak helemaal niet nodig.