FORMULE 1 NIEUWS
-
Het begint weer – dit is anders in het nieuwe Formule 1 seizoen
Het startschot in Bahrein is al gegeven en het nieuwe Formule 1-seizoen staat in de startblokken. Nadat Mercedes twee jaar geleden het seizoen wist te breken, zijn veel fans ook benieuwd wie er dit jaar aan het einde van het seizoen tot de nieuwe wereldkampioen gekroond zal worden.
Als je naar de betting odds van casino 777 kijkt, heeft Max Verstappen dit jaar ook de theoretische neus vooraan. Maar 2023 wordt een spannend en grensverleggend seizoen voor een nieuw tijdperk in de Formule 1. We hebben samengevat wat er precies anders zal zijn en waar fans zich op kunnen verheugen.
Veel nieuwe gezichten
Waarschijnlijk de grootste verandering in het nieuwe Formule 1-seizoen heeft plaatsgevonden in de paddocks. Met McLaren, Williams, Haas en AlphaTauri hebben vier teams bekende terugkeerders of compleet nieuwe rookies gepresenteerd. Aangezien Nico Hülkenberg in de tweede Haas de cockpit zal bezetten, rijdt er in 2023 weer een Duitse coureur in de Formule 1. Na het einde van de carrière van Sebastien Vettel en het pensioen van Michael Schuhmacher rijdt Haas volgend seizoen weer met twee ervaren coureurs.
Het Amerikaanse raceteam vertrouwt daarmee op een beslissing die zijn waarde heeft bewezen. Terwijl ze met beide rookies geen succes konden boeken, was returnee Magnussen vorig seizoen behoorlijk overtuigend. Vooral zijn pole position in Brazilië was baanbrekend. Van Hülkenberg, een andere veteraan, wordt nu verwacht dat hij ervoor zorgt dat het team eindelijk weer de weg naar succes inslaat. Williams, McLaren en AlphaTauri rekenen daarentegen op volledig nieuwe gezichten. Logan Sargeant moet bij Williams langdurig geflopte Nicholas Latifi vervangen en heeft daarmee waarschijnlijk de makkelijkste taak, maar ook een van de slechtste auto's. Nyck de Vries vervangt het eeuwige talent Pierre Gasly. Gasly is binnen de Formule 1 overgestapt naar Alpine. Nieuwkomer Oscar Piastri zou het bijzonder moeilijk kunnen krijgen.
Hij heeft in Lando Norris een bijzonder getalenteerde teamgenoot en heeft bovendien voor McLaren al de hoge druk dat hij vanaf de start punten moet verzamelen. Alsof dat nog niet genoeg is, treedt hij in de voetsporen van Daniel Ricciardo, die de Formule 1 heeft verlaten. Last but not least had McLaren voor de start van het Formule 1-seizoen duidelijke problemen met de auto.
Bekende coureurs met nieuwe teams
Pierre Gasly is niet de enige die heeft besloten om van raceteam te veranderen binnen de Formule 1. Oorspronkelijk was het Fernando Alonso die de wisselcarrousel aan het draaien bracht. Die was meer dan ongelukkig bij Alpine en werd vorig seizoen al gepresenteerd als de opvolger van Sebastian Vettel bij Aston Martin. Pierre Gasly verliet vervolgens AlphaTauri en wil nu eindelijk de langverwachte doorbraak maken bij Alpine. Met zijn teamgenoot Esteban Ocon vormt Alpine nu een volledig Frans raceteam.
Het aantal sprintwedstrijden wordt verdubbeld
Ze bestaan nog niet zo lang, maar de Formule 1 is nu al ondenkbaar zonder ze. We hebben het over sprintraces. Deze zijn bedoeld om de raceweekenden spannender te maken en bieden een extra mini-race, die vervolgens de beslissende startposities voor de grote race bepaalt. Tot nu toe zijn er drie sprintraces gehouden, in Oostenrijk, Brazilië en Imola. Voor het komende seizoen wordt dat aantal nu verdubbeld. Tegelijkertijd vervalt echter de sprintrace in Imola. De vier nieuwe circuits voor de sprintrace zijn die in Baku, Spa, Qatar en Austin.
Met de verdubbeling van het aantal circuits komt de Formule 1 tegemoet aan de wensen van de fans. Zij eisen meer spanning, meer race-actie en drama. Ook al worden de sprintraces vaak gekenmerkt door slechts enkele bewogen inhaalmanoeuvres, de coureurs staan altijd onder hoogspanning. Eén onoplettende seconde is genoeg om de pole position te verruilen voor de laatste plaats.
Maximaal F1-plezier met 23 races
Het nieuws stroomt al binnen: geen enkel seizoen heeft ooit zoveel races gekend als in 2023. Met een totaal van 23 races kunnen de Formule 1-fans een overvol schema verwachten, met kortere pauzes en intensievere strijd om de punten. Ten eerste maakt het circuit van Qatar zijn comeback. Het 5,38 kilometer lange Losail International Circuit maakt zijn comeback.
Het circuit stond in 2021 al op de racekalender, maar werd in 2022 niet opgenomen. De eerste Formule 1-race in de geschiedenis in Las Vegas is volledig nieuw en daarom wordt er veel meer naar uitgekeken. Terwijl in het seizoen 2022 een nieuw circuit in Florida werd ingehuldigd, zijn er in 2023 drie races in de VS. Op termijn zou het Formule 1-circuit in Las Vegas ook het nieuwe Monaco kunnen worden.
Er is de afgelopen jaren veel kritiek geweest op het iconische circuit. Tegelijkertijd is er nooit een ander circuit geweest dat de luxe en glamour van de Formule 1 zo goed zou kunnen belichamen. De race is ook bijzonder omdat hij op zaterdag wordt gehouden. Normaal gesproken worden Formule 1-races altijd op zondag gehouden. Wat men precies van het circuit kan verwachten is nog niet helemaal duidelijk. Maar wanneer de auto's langs de beroemde Las Vegas Strip racen, is er een heel speciale magie.
Welke teams beginnen als favorieten?
Tot nu toe kon alleen worden gespeculeerd over wie de favoriet zal zijn in het nieuwe seizoen. Na de tests in Bahrein is het echter duidelijk dat Max Verstappen een goede kans maakt om in 2023 zijn derde wereldtitel op rij te vieren. De nieuwe Red Bull zou op alle vlakken kunnen overtuigen. Met de tweevoudig wereldkampioen als coureur zal het voor de andere teams nog moeilijker worden om naar de eerste plaats te stijgen. Ferrari lijkt niet al te veel ontwikkelingsstappen gemaakt te hebben. Dat geeft natuurlijk een voordeel aan Mercedes, die na een mislukt seizoen vorig jaar eindelijk weer voor de titel willen strijden. Aan het begin van het nieuwe Formule 1 jaar, lijkt alles op een driestrijd voor de titel.
Aston Martin was bijzonder verrassend. Het team lijkt erin geslaagd te zijn een bijzonder sterke auto op de baan te zetten. In de lange runs tijdens de tests in Bahrein was de groene auto bijna net zo snel als de Ferrari. Het zou bijzonder kritisch kunnen zijn voor McLaren dit jaar. Het team is er voor de tests niet in geslaagd om een competitieve auto samen te stellen. Als er niet snel verbeteringen komen, zullen de vaardigheden van de twee jonge coureurstalenten waarschijnlijk ook niet genoeg zijn om competitief te zijn.