FORMULE 1 NIEUWS
-
Het nieuwe Formule 1-seizoen wordt één en al spanning
Ben jij groots Formule 1-fan? Dan weet je waarschijnlijk al dat er veel is veranderd als je kijkt naar het seizoen van 2021 en 2022. Dit komt door de nieuwe auto’s waarmee er dit jaar gereden wordt. Zo werden we de eerste race van het seizoen gelijk al verrast door Ferrari en Haas. Maar, hoe kan alles zo anders zijn en welke veranderingen kunnen we nog meer verwachten? Hieronder lees je er alles over.
Andere banden
Zoals we al in het F1 nieuws hebben gehoord zijn de banden anders. Al jaren rijden de bolides op banden van Pirelli. Dit zal dan ook niet veranderen, maar de grootte van de banden wel. Zo gaan ze van 13 inch naar 18 inch. Deze banden zijn dus groter. Deze banden zijn te vergelijken met banden die ook onder alledaagse auto’s zitten. Je kan je wel voorstellen dat dit ook zwaarder is en dus moeilijker is tijdens een pitstop. Ook het sturen zal anders gaan dan voorheen. Als dat nog niet genoeg was, denkt Pirelli dat de slijtage van de banden minder zal zijn. De coureurs zullen dan dus langer op een band kunnen rijden.
Naast dat de banden zelf veranderen, zullen er ook wieldoppen komen. In 2009 waren deze wieldoppen al gebruikt maar nu komen ze weer terug. De wieldoppen zullen invloed hebben over de luchtstromen die uit de auto’s komen. Zo heeft het een voordeel voor de coureurs aan de achterkant van de grid. Zij hoeven dan niet in de vuile lucht te rijden. Naast wieldoppen zullen er winglets geïntroduceerd worden. Ook deze zorgen voor een andere luchtstroom.
Aerodynamica
Bij een F1-auto is het belangrijk dat de auto veel downforce heeft. Dit betekent dat de auto zo laag mogelijk over de grond gaat, want dit geeft snelheid. De aerodynamica zorgt er dan ook voor dat de auto naar de grond wordt getrokken. Het ground effect zoals 40 jaar geleden komt weer terug. Dit gaat gebeuren door middel van een soort tunnel onder de auto’s. Daarnaast komt er ook een nieuwe voorvleugel. De vleugel is gemakkelijker en zal op dezelfde manier downforce geven. Deze veranderingen zullen dus behoorlijk wat spanning teweeg brengen in de race. Heb je een race gemist? Dan kun je nog altijd de F1 samenvatting terugkijken.
Waarom zijn er nieuwe auto’s?
De reden van deze nieuwe regels is omdat de auto’s in seizoenen voorheen behoorlijk verschillend zijn. Dit komt omdat het ene team meer geld heeft dan de ander. Zo kan het ene team meer of betere onderdelen halen terwijl de wat kleinere teams dit niet kunnen. Zo kunnen de kleinere teams nooit tot de top komen. Nu met de nieuwe regels hopen ze dat de teams dichterbij elkaar kunnen komen. Daarnaast leven we in een tijd waar iedereen druk bezig is met het milieu. De races zijn natuurlijk niet supergoed voor het milieu en daarom willen ze het ook duurzamer maken.
Spannend seizoen voor Red Bull
Door al deze veranderingen belooft het een spannend seizoen te worden. Denk maar aan de eerste race in Bahrein. Zo zagen we gelijk al dat Ferrari aan de top staat en dat Haas dit jaar vele malen beter is dan de afgelopen jaren. We zagen ook dat Red Bull problemen had tijdens de eerste race waardoor Max Verstappen en Sergio Perez de race niet hebben gefinisht. Red Bull heeft in het begin van het seizoen in 2022 al vele problemen gekend. Maar niet alleen in de eerste race waren er problemen. Zo deed de DRS van Max Verstappen het niet in de race van Barcelona. Een race later in Monaco deed de DRS het gelukkig wel weer. Het grote probleem waar Red Bull mee dealt is dat de auto te zwaar is. Gelukkig zijn de monteurs druk bezig om de auto toch op en top klaar te maken als kampioenswagen. Denk jij dat Red Bull de strijd tegen Ferrari gaat winnen?