FORMULE 1 NIEUWS
-
Max Verstappen wint de Italiaanse GP na rit achter de safety car
Op zondag vond de GP van Italië, de 16de race van het Formule 1-seizoen, plaats op het circuit van Monza. Die werd gewonnen door Max Verstappen (Red Bull), die slechts vanaf de zevende plaats startte. Het was zijn eerste overwinning in zijn carrière in de Italiaanse Grand Prix.
De toegenomen populariteit voor weddenschappen op motorsport
Volgens Erik King van Zamsino is F1 een van de populairste motorsporten en F1 weddenschappen groeien nog steeds op de Nederlandse markt. De fascinatie ligt grotendeels in het feit dat een race zo moeilijk te voorspellen is - er kan tijdens een race zo veel gebeuren. Er is veel om rekening mee te houden bij het wedden op Formule 1.
F1 is vaak opgenomen in live weddenschappen opties. Formule 1 races krijgen steeds meer aandacht, waardoor bookmakers ze kunnen integreren in hun live betting aanbod. Dit gebeurt helaas nog maar zelden, omdat de meeste aanbieders er alleen op uit zijn hun klanten tevreden te stellen met wedmarkten voordat de motorsportraces beginnen.
Wie op F1 wil wedden, moet ook rekening houden met factoren achter de schermen buiten het circuit. Heeft de chauffeur specifieke stalorders gekregen? Het kan best zijn dat hij zijn teamgenoot moet laten winnen als hij de kans krijgt. Ook hebben de teams verschillende voorwaarden en heeft niet iedereen dezelfde kans om te winnen.
De overwinning van Verstappen in Italië
In de laatste Grand Prix passeerde Verstappen in de eerste ronde vier auto's om op te rukken naar de derde plaats. Hij zat niet ver achter de Brit George Russell (Mercedes) en nadat hij hem gepasseerd was, schoof hij op naar de tweede plaats achter Monaco's Charles Leclerc (Ferrari) op pole position. Leclerc, die in het begin van de race een aanval van Russell afsloeg, leidde tot de eerste stop. De Monegask besloot te pitten toen de auto van de Duitser Sebastian Vettel (Aston Martin) kapot ging en een virtuele safety car-fase werd ingelast.
Ferrari leek een verstandige beslissing te hebben genomen met Leclerc, want hij verloor minder tijd dan gewoonlijk door te stoppen tijdens de virtuele safety car-fase, maar later bleek dat deze agressieve tactiek niet werkte. Verstappen bleef op de baan en koos voor een meer behoudende aanpak. De Nederlander pitte veel later en keerde als tweede terug op de baan, maar kort daarna moest Leclerc opnieuw stoppen en was de Monegask weer terug achter Verstappen. Max slaagde erin zijn banden te sparen en kwam rustig op de overwinning af, maar in de laatste ronden zorgde een autopech van de Australiër Daniel Ricciardo (McLaren) voor chaos. De Australiër stopte aan de kant van de baan en de verkeersleiders lieten de safety car gaan.
Bijna alle leiders namen een pitstop, kozen voor zachte banden en wachtten de strijd af tijdens de laatste ronden. De baanofficials waren echter nogal traag, de wedstrijdleider was ook traag, procedureel op alle punten in de safety car-fase, en er waren niet genoeg ronden om de race te verlengen. Ditmaal werd besloten de hele procedure niet te overhaasten, zoals in de beslissende race van vorig seizoen, zodat de finish werd bereikt na de safety car.
Russell bleef tot het einde op de derde plaats. Ondertussen wist de Spanjaard Carlos Sainz Jr (Ferrari), die achteraan op de grid startte, op te schuiven naar de vierde plaats. Hij hoopte nog steeds Russell uit te dagen, maar de stewards gaven hem de kans niet. De Brit Lewis Hamilton (Mercedes) deed het ook goed. Hij begon als 19e en eindigde als 5e. De Mexicaan Sergio Perez (Red Bull) werd zesde na remproblemen aan het begin van de race. "Nick de Vries (Williams) maakte een indrukwekkend debuut in de Formule 1. Hij verving Alex Albon uit Thailand, die niet kon racen vanwege een blindedarmoperatie.
De Vries zat in een auto die hem niet lag, maar hij eindigde toch nog als 9e en scoorde 2 punten. Ter vergelijking: de Canadees Nicholas Latifi, die een zitje bij Williams kocht, eindigde als 15e.
Resultaten van de Italiaanse GP:
Verstappen, die 335 punten heeft in het rijdersklassement, blijft Leclerc (219) en Perez (210) voor. In het constructeursklassement domineert Red Bull (545) voor Ferrari (406) en Mercedes (371).
De meeste overwinningen in de geschiedenis van de GP van Italië, elk 5, zijn in handen van de Duitsers Michael Schumacher en Lewis Hamilton. Vorig jaar won de Australiër Ricciardo sensationeel in zijn McLaren. Verstappen heeft in zijn carrière nog nooit een Italiaanse GP gewonnen en Red Bull wacht hier al sinds 2013 op een zege.Ferrari's laatste thuiszege was in 2019, toen Leclerc zegevierde.