FORMULE 1 NIEUWS
-
Waarom de Formule 1 voorruit nooit verder gekomen is dan de testfase
Kijken we naar de recente geschiedenis van de Formule 1 auto’s, dan is 2018 een zeer belangrijk en bepalend jaar geweest. Het was hét moment waarop de toekomst van de raceauto ingetekend werd. Er moest iets veranderen; de veiligheid van de coureurs moest verbeterd worden omdat de standaard simpelweg te laag was. Extra veiligheid stond hoog op de agenda van de FIA en er waren verschillende kanshebbers. De voorruit was er één van. Met een sterke voorruit van polyvinylchloride zouden de coureurs aanzienlijk veiliger in de auto zitten omdat het hoofd en bovenlichaam beter beschermd zouden zijn.
De voorruit voor de raceauto heeft het echter nooit gered. Sterker nog, verder dan de testfase is het polyvinylchloride nooit gekomen en er werd al relatief snel gekozen voor de halo-constructie die tegenwoordig bijzonder karakteristiek is voor de moderne raceauto. Waarom sneuvelde de voorruit voor de auto’s in de Formule 1 zo snel?
De voorruit was dé manier om personenauto’s veiliger te maken
De eerste personenauto’s die de straat op mochten, waren eigenlijk bijzonder gevaarlijke machines. Veel aandacht was er niet besteed aan de veiligheid. Zo waren er geen voorruiten aanwezig in de auto’s en meestal ontbrak zelfs een achteruit in de auto wat veel onpraktische situaties opleverde waarbij de auto teruggeduwd moest worden. De auto-industrie heeft sindsdien grote sprongen gemaakt. De gelaagde voorruit (een voorruit van twee verschillende lagen glas met een laagje PVB-folie om de lagen bijeen te houden) was een enorme doorbraak in dit proces.
Een voorruit van standaardglas of gehard glas was een verbetering van de veiligheid. De inzittenden hadden bescherming voor zich en konden niet zomaar door alles geraakt worden, zoals regen, steentjes of andere voorwerpen. Maar standaardglas en gehard glas hebben een groot nadeel; het materiaal verbrijzeld bij ruitschade. Dit is zeer gevaarlijk voor de mensen in de auto, die hierdoor niet alleen geraakt kunnen worden door die ene steen, maar ook door duizenden scherpe glasscherven. Gelaagd glas was de oplossing voor dit probleem. De gelaagde voorruit verbrijzeld namelijk niet bij ruitschade, omdat de ruit geplakt is. Dat zorgt ervoor dat een flinke steen hoogstens een scheur of barst in de voorruit veroorzaakt, waar deze voor het gebruik van gelaagd glas juist direct zou versplinteren en de steen de bestuurder zou kunnen raken.
Gelaagd glas in een Formule 1 auto?
Standaard gelaagd glas zou nooit gebruikt kunnen worden in de Formule 1. De snelheden zijn vele malen hoger, de bestuurder is hierdoor kwetsbaarder en vaak gaat het niet om steentjes op het circuit, maar gaat het om losgeraakte auto-onderdelen of een Hamilton die een stunt uithaalt.
Daarom werd besloten om te experimenteren met polyvinylchloride. Dit is een sterke samenstelling die de veiligheid van de coureurs zou moeten waarborgen. De gebogen voorruit zou rondom de coureur aan de voorzijde van de auto gemonteerd worden, zodat deze niet meer zo ‘open en bloot’ in de raceauto zou zitten. Een goed idee leek het, maar ondanks de testen, de sterke samenstelling en de veelbelovende ontwerpen, kwam de Formule 1 voorruit nooit door de testfase heen en dat heeft onder andere te maken met Sebastian Vettel.
Sebastian Vettel en de dood van de Formule 1 voorruit
In 2017 draaide Sebastian Vettel het circuit van Groot-Brittannië op met een unieke raceauto. Het was de Formule 1 auto voorzien van een voorruit. In dit YouTube-filmpje kun je zelf zien hoe de auto met een voorruit eruitzag. Erg lang reed Vettel niet met de voorruit overigens; al na één trainingsrondje besloot hij dat zijn zichtbeeld te diffuus was waarmee de autoruit in de raceauto veel te gevaarlijk was voor hemzelf en andere coureurs. Overigens reed Vettel ook niet lang door met de auto zonder een voorruit aangezien hij zijwaarts het circuit verliet na een slippertje.
Je leest het goed; de voorruit voor de Formule 1 auto is één trainingsrondje gebruikt om vervolgens in de afvalbak te belanden. Heel erg verrassend is dit overigens niet; er was al een alternatief dat vele malen hoger op de agenda stond, ondanks dat er felle kritieken op deze halo-constructie waren.
De halo won het met gemak van het autoglas
De halo, de constructie voor en boven het hoofd van de coureurs, vond niet direct aansluiting bij iedereen. Liefhebbers van een open cockpit in de Formule 1 auto waren fel tegen het implementeren van de halo. Niki Lauda ging nog verder. In een interview zei hij dat de halo ernstig afbreuk deed aan de essentie van de raceauto’s en was daarom geen voorstander van de voorgestelde aanpassing.
De halo bewees zichzelf echter al zo snel dat de tegenstanders niets meer te zeggen hadden en de voorruit voor de Formule 1 auto voor altijd naar de prullenbak verwezen zou blijven. Al in 2018 redde de halo het leven van Leclerc tijdens de crash op Spa. Ook in de Formule 3 zou de halo een bepalende factor spelen, net als in de s5000 Championship. In Bahrein 2020, een F1-race die raceliefhebbers niet vergeten zullen zijn, was het de halo die het leven redde van Grosjean, omdat hij juist door de halo-constructie binnen enkele seconden naast het brandende restant van zijn auto kon staan met een duim omhoog.
Geen Formule 1 auto’s met een voorruit dus?
Voorruitexpert Autoglas Concurrent hoeft geen stal te maken om in de pitstraat te plaatsen, want de Formule 1 auto’s zullen geen voorruit krijgen nu de halo binnen korte tijd een zeer belangrijke rol is gaan spelen binnen de autosport. Dat de voorruiten in andere racedisciplines wél de standaard is en altijd zal blijven, heeft te maken met het feit dat daar standaardchassis voor personenauto’s gebruikt worden. Hier is de voorruit juist een compleet logische keuze.
De unieke, open constructie van de Formule 1 auto en het vernietigende oordeel van Vettel, samen met de successen van de halo, maken het bijzonder onwaarschijnlijk dat de voorruit ooit in de Formule 1 auto’s geplaatst zal worden.